Wednesday, December 21, 2005

Sartre

19 دسامبر 1905 مردي به دنيا آمد كه ما او را با نام ژان پل سارتر مي شناسيم . ديروز جشن تولد صد سالگي او بود . چيزي كه هميشه در نوشته هاي سارتر براي من جالب بوده عصيان گري و سركشي اوست ( بعضي از مذهبي هاي متعصب او را شيطان مي خواندند و كمونيست ها او ابلهي شجاع مي پنداشتند ) احتمالا نام كتاب تهوع را شنيده ايد اين كتاب در ايران بسيار محبوب است ولي من به شما توصيه مي كنم كتاب هاي ديگر او را بخوانيد تا بيشتر با او آشنا شويد . قصد من از نوشتن اين پست مرصيه خواني براي يك مرده نيست من مي خواهم شما را به شورش فرا بخوانم به عصيان شايد سارتري ديگر از ميان ما برخيزد و دنيا را براي 100 سال روشن كند
و ما مي پنداريم در اين جهان زندگي مي كنيم اما همچون سايه هايي هستيم كه براي خود خدايي ساخته ايم خدايي از جنس تفكر خدايي كه مخلوق ماست و ما بر آن سلطه داريم . براستي دوست دارم روزي عيسي مسيح را ببينم و با او درباره ي خدايش صحبت كنم آري من اگزيستانسياليست نيستم گو اينكه به اوماتوريسم نيز اعتقادر ندارم


سارتر 1968